CINTANYA KEMBALI TERUJI...
Jika anda diberi pilihan antara dua...
kasih ayah dan kasih suami...
siapa pilihan utama?Marilah kita renungkan
dan hayati kisah penuh pengajaran ini.
Ummu Habibah hidup dengan penuh kegembiraan di bawah naungan suami tercinta iaitu Nabi Muhammad.s.a.w. Kehidupan beliau sudah jauh berubah kerana beberapa disiplin dan pantang larang sebagai isteri Nabi. Hubungan Ummu Habibah dan Sofiah juga rapat di atas 'kebetulan' peristiwa yang telah direncanakan Allah. Sesungguhnya Ummu Habibah menunggu detik-detik itu dengan penuh sabar sejak diijabkabulkan dan disahkan sebagai Ummul Mukminin.
Satu lagi dugaan hidup Ummu Habibah apabila beliau selalu teringatkan ayahnya Abu Sufyan. Pertentangan suaminya seorang Rasul dan ayahnya seorang musyrik pada masa itu seperti tiada tolak ansur. Setiap kali menghadapi bencana peperangan, hatinya bagai diduga untuk melihat kemungkinan salah seorang yang amat dikasihinya gugur. Tetapi ketetapan jiwanya untuk sentiasa bersama kebenaran Islam tidak sedikit pun mencacatkan doa restu kepada suaminya.
Pada suatu pagi yang hening, penghujung Syaaban tahun ke lapan hijrah, daun pintu rumahnya diketuk kuat. Ayahnya tiba-tiba tercegat di depan pintu dalam keadaan yang amat resah. Berbeza sekali dengan penampilan Abu Sufyan yang dahulunya seorang angkuh, bongkak dan bengis. Apakah tujuan kedatangannya? Wajarkah dia membenarkan ayahnya seorang musyrik masuk tanpa kebenaran suaminya terlebih dahulu? Adakah kedatangan Abu Sufyan diketahui oleh orang ramai? Semua persoalan ini bersimpang siur di benak Ummu Habibah pada hari itu. Ummu Habibah terpaku di pintu rumahnya.
Tanpa diberi izin, Abu Sufyan terus menerpa ke dalam rumah, satu adab yang amat tidak kena dengan ajaran Islam. Islam mengajar adab bertamu izin tuan rumah mestilah diperolehi sebelum masuk ke dalam rumah walaupun bertandang ke rumah anak sendiri. Di dalam rumah yang serba sederhana itu terdapat satu hamparan yang dikhaskan untuk suaminya Nabi Muhammad s.a.w. duduk ketika berada di ruang tamu rumah Ummu Habibah. Abu Sufyan menerpa ke atas hamparan itu yang kelihatan dikhaskan kepada tetamu.
Ummu Habibah terkejut dan segera menghalang Abu Sufyan daripada duduk di atas hamparan suaminya, seorang Rasul. Hamparan itu segera dilipatnya. Tercengang Abu Sufyan menyaksikan perbuatan Ummu Habibah. Tangannya terketar-ketar menahan amarahnya.
"Wahai anakku... adakah engkau memang terlalu benci dan tidak suka kedatanganku ke mari?" Abu Sufyan bersuara sambil menahan marahnya.
"Ini adalah tempat duduk Rasulullah s.a.w. Ayah seorang musyrik dan tidak layak duduk di atas hamparan mulia ini," Ummu Habibah bersuara sambil menahan sebak.
"Engkau telah diselubungi perasaan jahat sehingga sanggup menghina ayahmu sendiri setelah bertahun kita terpisah, wahai anakku!" bentak Abu Sufyan keras. Ego seorang bapa terserlah seketika.
Abu Sufyan menggetap bibir mendengar jawapan puterinya. Namun dia tidak berdaya untuk berlaku kasar terhadap Ummu Habibah kerana kedatangannya adalah untuk meminta belas kasihan daripada Muhammad, menantu yang tidak pernah direstuinya. Kali ini dia terpaksa mengalah. Misinya adalah untuk 'masa depan' Quraisy dan Makkah. Mereka seolah-olah dirantai kaki dan tangan kini. Nasib Quraisy dan Makkah terpikul di bahu Abu Sufyan. Oleh itu dia harus mengawal dirinya daripada bertindak sembarangan.
Kedatangan Abu Sufyan bertujuan meminta perdamaian baru berikutan beberapa pemuda Quraisy telah membantu Bani Bakr menceroboh Bani Khuzaah. Beberapa orang Bani Khuzaah telah dibunuh kejam dalam kejadian tersebut. Hal ini amat bertentangan dengan persetujuan yang telah dicapai melalui perjanjian damai Hudaibiyah iaitu gencatan senjata selama sepuluh tahun dan menghormati hak-hak sekutu kedua-dua pihak. Bani Khuzaah adalah sekutu Muslimin Madinah. Tindakan pemuda-pemuda Quraisy itu ternyata membatalkan perjanjian Hudaibiyah secara langsung. Keadaan Makkah yang begitu naif tidak mungkin mahu menghadapi serangan Madinah jika ia benar-benar berlaku.
Abu Sufyan terpaksa menelan detik-detik pahit itu dan menganggap Ummu Habibah masih diselubungi 'dendam Makkah'. Abu Sufyan sebak menahan gelora jiwanya mengenang peristiwa lampau. Pukulan-pukulan ganas yang dilakukan kepada Ummu Habibah bukan dengan kerelaan dirinya sendiri. Dorongan Abul Hakam (Abu Jahal), Ummayyah bin Khalaf, Uqbah bin Abi Muayyat dan lain-lain menyebabkan dia bertindak gila di luar batasan hormat dirinya. Abu Sufyan sedar hal itu. Semua rakannya itu telah menemui jalan kuburnya yang hina, tinggallah Abu Sufyan sendirian kini. Abu Sufyan mengelakkan pandangannya daripada wajah Ummu Habibah yang lemah lembut tetapi terselindung seribu satu ketegasan jiwa.
Hakikatnya di sisi Ummu Habibah, tiada sekelumit pun 'dendam Makkah' seperti sangkaan ayahnya. Biarpun anggota tubuh badannya yang lemah itu pergi menjadi singgahan tindakan-tindakan keras ayahnya, Ummu Habibah tidak pernah berdendam sebaliknya hatinya sentiasa berdoa' agar iman memenuhi sanubari ayahnya. Doa' itu semakin tinggi dipanjatkan setelah melihat wajah ayahnya yang amat dirindui sejak bertahun meninggalkan Makkah. Wajah ibunya Hindun dan abangnya Muawiyyah serta ahli-ahli keluarga yang lain menerpa satu demi satu dalam benak Ummu Habibah.
Pengajaran kisah Ummu Habibah menjelaskan bahawa kehormatan suami wajib dipelihara oleh isteri walaupun semasa ada bersama atau pun tidak. Tanggungjawab wanita apabila sebelum berkahwin adalah di bawah ibubapa... manakala apabila sudah mendirikan rumahtangga tanggungjawab itu telah diambil alih oleh suami. Oleh itu, maruah suami wajib dipelihara di mana jua wanita itu berada.
Ummu Habibah terkejut dan segera menghalang Abu Sufyan daripada duduk di atas hamparan suaminya, seorang Rasul. Hamparan itu segera dilipatnya. Tercengang Abu Sufyan menyaksikan perbuatan Ummu Habibah. Tangannya terketar-ketar menahan amarahnya.
"Wahai anakku... adakah engkau memang terlalu benci dan tidak suka kedatanganku ke mari?" Abu Sufyan bersuara sambil menahan marahnya.
"Ini adalah tempat duduk Rasulullah s.a.w. Ayah seorang musyrik dan tidak layak duduk di atas hamparan mulia ini," Ummu Habibah bersuara sambil menahan sebak.
"Engkau telah diselubungi perasaan jahat sehingga sanggup menghina ayahmu sendiri setelah bertahun kita terpisah, wahai anakku!" bentak Abu Sufyan keras. Ego seorang bapa terserlah seketika.
Abu Sufyan menggetap bibir mendengar jawapan puterinya. Namun dia tidak berdaya untuk berlaku kasar terhadap Ummu Habibah kerana kedatangannya adalah untuk meminta belas kasihan daripada Muhammad, menantu yang tidak pernah direstuinya. Kali ini dia terpaksa mengalah. Misinya adalah untuk 'masa depan' Quraisy dan Makkah. Mereka seolah-olah dirantai kaki dan tangan kini. Nasib Quraisy dan Makkah terpikul di bahu Abu Sufyan. Oleh itu dia harus mengawal dirinya daripada bertindak sembarangan.
Kedatangan Abu Sufyan bertujuan meminta perdamaian baru berikutan beberapa pemuda Quraisy telah membantu Bani Bakr menceroboh Bani Khuzaah. Beberapa orang Bani Khuzaah telah dibunuh kejam dalam kejadian tersebut. Hal ini amat bertentangan dengan persetujuan yang telah dicapai melalui perjanjian damai Hudaibiyah iaitu gencatan senjata selama sepuluh tahun dan menghormati hak-hak sekutu kedua-dua pihak. Bani Khuzaah adalah sekutu Muslimin Madinah. Tindakan pemuda-pemuda Quraisy itu ternyata membatalkan perjanjian Hudaibiyah secara langsung. Keadaan Makkah yang begitu naif tidak mungkin mahu menghadapi serangan Madinah jika ia benar-benar berlaku.
Abu Sufyan terpaksa menelan detik-detik pahit itu dan menganggap Ummu Habibah masih diselubungi 'dendam Makkah'. Abu Sufyan sebak menahan gelora jiwanya mengenang peristiwa lampau. Pukulan-pukulan ganas yang dilakukan kepada Ummu Habibah bukan dengan kerelaan dirinya sendiri. Dorongan Abul Hakam (Abu Jahal), Ummayyah bin Khalaf, Uqbah bin Abi Muayyat dan lain-lain menyebabkan dia bertindak gila di luar batasan hormat dirinya. Abu Sufyan sedar hal itu. Semua rakannya itu telah menemui jalan kuburnya yang hina, tinggallah Abu Sufyan sendirian kini. Abu Sufyan mengelakkan pandangannya daripada wajah Ummu Habibah yang lemah lembut tetapi terselindung seribu satu ketegasan jiwa.
Hakikatnya di sisi Ummu Habibah, tiada sekelumit pun 'dendam Makkah' seperti sangkaan ayahnya. Biarpun anggota tubuh badannya yang lemah itu pergi menjadi singgahan tindakan-tindakan keras ayahnya, Ummu Habibah tidak pernah berdendam sebaliknya hatinya sentiasa berdoa' agar iman memenuhi sanubari ayahnya. Doa' itu semakin tinggi dipanjatkan setelah melihat wajah ayahnya yang amat dirindui sejak bertahun meninggalkan Makkah. Wajah ibunya Hindun dan abangnya Muawiyyah serta ahli-ahli keluarga yang lain menerpa satu demi satu dalam benak Ummu Habibah.
Pengajaran kisah Ummu Habibah menjelaskan bahawa kehormatan suami wajib dipelihara oleh isteri walaupun semasa ada bersama atau pun tidak. Tanggungjawab wanita apabila sebelum berkahwin adalah di bawah ibubapa... manakala apabila sudah mendirikan rumahtangga tanggungjawab itu telah diambil alih oleh suami. Oleh itu, maruah suami wajib dipelihara di mana jua wanita itu berada.

No comments:
Post a Comment